Sunday, November 28, 2010

Jam Melayu


Entry kali ini aku nak share sket pasal jam kt umah aku. Tahun lepas bapak aku beli jam ni kt satu kedai jam di Alor Gajah, Melaka. Semuanya kerana masa kami gi beraya dkt umah mak sedara kt area tu ,so disebabkan ketereran jam ni ckp melayu bapak aku pun  jd kagum. Dgn harga RM20 shj bapak aku trus beli kt kedai dan letak kt ruang tamu rumah kami. So kitorg yg kt umah pun bleh dikatakan agak excited jugak la dgn kehadiran jam yg leh berbunyi ni. So setiap 1 jam kitorg kadang2 duduk kt depan sbb nk dengar cara dia bercakap..n stat 1 jam-dia akan kuarkan satu lagu yg berbeza2 utk setiap jam kemudian akan bercakap 'waktu sudah menunjukkan pukul 5' kemudian akan di akhiri dgn bunyi loceng sebanyak 5 kali (mengikut waktu ketika tu). Lama2 baru kami perasan rupa2nya bahasa dia more kepada bahasa indonesia.hahaha..tp xpelah since bahasa dia agak general kami ttp faham dan bleh terima ngan jam ni.haha..

Yg annoyingnye ttg jam ni bila loceng dia berbunyi ikut waktu masa tu. Bygkan klu pukul 12. jwbnya 12 kali le dia berloceng. Ada sekali tu bapak aku pindahkan jam tu kt kawasan tv yg dekat dengan bilik adik aku. So disebabkan dia ni sensitif dgn bunyi2 ni yg membuatkan tido kesayangannya terganggu, dia pun cabutla bateri yg support bunyi jam tu. Kitorg mmg tak perasaan mula2. Tp lama2 mmg perasan la. So bapak aku pun alihkan balik jam tu ke dpn n letak balik bateri tu. Tp yg herannya aku selalu gak tido kt area dpn. Tak pernah pulak terjaga malam2 sbb jam tu.hahaha..btw skang ni jam tu dah mengalami kelemahan batteri. So lagu ngan loceng dia bila beerbunyi mmg bunyi lemau la. Rasanya dah sampai masa nak tukar bateri tu. Or biarkan je dia diam trus?hmmmm...

No comments:

Post a Comment