Friday, November 26, 2010

Salam, this is my medical card...


Kebelakangan ni kita asyik mendengar tentang isu perubatan di hospital swasta. So aku pun ikuti juga isu ini, well bukan apa, aku baru je mengambil satu pelan medical dari Prubsn and pd masa yg sama juga aku jadi part time agent. Well btul mmg aku nak dpt extra income. Tp aku yakin ramai lg di kalangan member2 aku lum ada benda ni lg kan. N aku rasa aku perlu share berita baik ni. Klu x benda ini xkan muncul dpn akhbar muka surat pertama. So y not aku share apa yg aku ada ni. Btul mmg kita perlu ada benda ni.


Kebanyakan respons yg aku dgr termasuk kt radio hotfm, ramai yg komplen ubat-ubat swasta ni mahal. Aku yakin kebanyakannya juga dari org-org kita. Nah, kt sni aku nak share sikit, mmg btul 20-30% sahaja dari bangsa kita yg ada insurans. Klu kita tgk kaum lain terutamanya dari kaum yg terkenal dgn kehebatan dalam ekonomi iaitu Cina. Diorg dah hampir 100% peratus memiliki insurans. Itupun mereka nak tambah n dpt lebih dari satu insurans. Sedangkan kita nak amik satu pun susah.Kenapa?...

Halal atau haram bukan isu besar lg sbb kita pun dah ada sistem takaful. Dan ada juga insurans konvensional yg berkait pelaburan skrang yg dilaburkan ke dalam dana Islam sahaja. At least adanya insurans klu kita meninggal kita boleh tinggalkan pampasan utk keluarga kita. Ramai org Cina ambil sbb ni. Dats y klu ada anggota keluarga diorg meninggal dunia, esok-esok diorg dah kurang sedih sbb pampasan yg diorg dpt trus beri diorg satu harapan cerah utk teruskan hidup. Kita pula macamana? apa yg kita tinggalkan klu kita meninggal dunia? Biasanya takde la. And biasanya hutang jugak la kita tinggalkan. Hutang rumah,hutang pelajaran, hutang bisnes, hutang kawan, hutang bil hospital, hutang keta. Segala jenis hutang kita uat klu nak hidup zaman skrang. 

Pengalaman aku...

Aku sniri da ada pengalaman ni masa jari aku dislocated masa main futsal dlu. Mmg berjam nak tgu tu. Plus 10 tahun sudah aku pernah wad kt hospital gomen sbb accident. Layanan dia mmg aku bengang skit. n tak sampi 3 hari aku dilepaskan. Tp tak aku still muntah2 kt rumah n sakit kt kepala aku masa  tu mmg len macam. Aku pg balik hospital tu minta cek balik,tp doktor tak bg. Last2 bapak aku dpt masukkan dlm private hospital pakai insurans company. Walaupun kecik je hospital tu tp layanan diorg mmg superb. dan kt situ jgakla doktor tu detect saraf kt muka aku dah lari rupanya. So diorg bg la ubat fixkan balik..Klu aku  x berbuat apa2 mybe bleh jd cacat sebelah muka aku..Kos dia aku tak taula masa tu,of course dgn insurans yg ada aku dpt perubatan yg baik dan memuaskan.Bukan aku nak burukkan nama hospital kerajaan ni, tp aku sedia tahu kos perubatan itu murah n ramai lg truk diorg kena hadap.

Dengan adanya insurans ni jugala kita boleh menikmati kemudahan di hospital swasta tanpa rasa bimbang lg. Klu dlu aku mmg tak berani dah nak masuk hospital swasta ni. Aku tau aku tak mampu. Tp dengan pendedahan baik dari kawan aku ttg pelan insurans ni, aku trus tak pk panjang lg utk dptkan satu medical card. Bukan apa, klu aku masuk hospital kerajaan, for sure aku perlu beratur panjang nak tgu masuk. At least dengan pelan baru yg combine dengan simpanan ni aku tak risau sgt klu aku nak balik duit aku. Aku leh dpt balik duit ni klu aku masih sihat bila tua nanti. Timbal2 balik tak rugi mana pun klu kita ada insurans ni...Tp aku tau takda manusia dlm dunia ni sempurna termasuk aku..klu nak kena tu kena jugala..sedialah payung sebelum hujan.

012-359 3431



No comments:

Post a Comment