Saturday, November 27, 2010

Lelaki Lwn Liar

Bayangkan satu hari tu kita bercamping dgn kawan2 kita, tiba nak dijadikan citer kite tersesat n tinggal dalam hutan tebal sorg2. Apa yg kita nak pilih?Duduk tgu bantuan dtg atau try kluar dri situ. Brp lama nak tggu?1 hari?2hari?3hari atau 1 minggu? ataupun lebih dari sebulan. Boleh ke kita tahan selama tu? hmm....


Aku tertarik dgn satu rancangan dkt channel 551 Discovery di Astro. Ada sorg mamat ni yg keje dia asyik tersesat je kt dlm hutan la, padang pasir la, antartika la. Pastu dgn ketereran yg dia ada dia cuba survive utk cari jalan keluar. Menariknya aku rasa sbb apa yg praktikkan jarang aku nampak dlm mana2 siri survival yg lain. Boleh dikatakan mamat ni mmg terer tahap gaban. Dia la Bear Grylls dalam Man Vs Wild...


Pertama kali aku tertgk citer ni masa dia 'tersesat' dalam satu hutan kt Indonesia rasanya. Dengan selamba alasan dia utk truskan hidup dia boleh cabut kepala sekor ular ni pastu minum darah dia mentah2. Pergghhhh...badan ular tu pulak dia simpan buat bekalan lagi. Then dari situ aku mula minat dgn citer ni..byk cara yg dia buat utk trus hidup dan mungkin takda ditunjukkan cara2 tu dalam buku pengakap.hehe...Antara yg aku ingat apa yg dia buat dlm tu...


-makan semua jenis serangga dpn mata tanpa pilih kasih - dari tak berkaki sehingga byk kaki..euwww..hehe
-melompat dari satu tebing maut ke satu tebing dgn selamba tanpa bantuan tali mahupun CGI
-Turun dari tebing bukit setinggi 300m kebawah dgn akar pokok dari atas..
-minum darah binatang (aku ingatkan nak masak ke apa)
-minum hadas dia sniri (demmmm)
-Minum perahan najis gajah (perrrrghhhkkkhh)
-Buat gajet utk hidup - khemah sementara,senjata,pancing,bekas hujan etccc..yg agak menarik
-gunakan umpan tgn sniri utk tangkap ikan - gila la dia ni..


So semua dia buat tu utk tunjukkan kt kita klu kita di dalam Alam Semulajadi, kita tiada pilihan tp kita byk pilihan utk hidup. Pilihan yg byk itulah yg ada kt alam semulajadi (mother nature). Tak kisahlah samada ko cekap ke atau kuat, tp klu terperangkap dlm alam semulajadi, alam semulajadi itu bos kita. Bajet lepas ni aku leh survive klu terjd kt aku..-err tak payahlah.

Ada org kata dari sudut pandangan Bear ni mmg berbeza dgn kita dari segi makanan kt hutan. Mybe sbb ni kot dia leh survive...




hhmm nampak mcm ada fastfood kt hutan tu.so guys..bon apetite?

No comments:

Post a Comment