Monday, November 29, 2010

Redang 2 - murah woooo....

 

30 April 2010 :-
Alhamdulillahh...rezeki nak ke Redang dtg lg. Kali ni lebih ramai yg nak ikut. Kebetulan geng masa U dlu pun tertarik gak nak gi-kebetulan jugak mmber yg pernah ikut bawak geng2 dia jugak-apalagi jalan la ramai2...even harga tak sama dengan yg dulu tp RM260 tu ok la gak. Eh murah la tuhh...aku cek kt internet RM260 abg dpt tmpt tido ngan makan je. Tu pun hotel yg taraf mana tak tau lg. So kali ini pergi bukan dengan van tp dengan bas,aku minta bas kecik je utk 26 org tp dia bg bas utk 40 org. amik ko. takut gak nak naik kang kena hidden caj macam pelan telefon. Jadi utk mengelakkan kitorg terkena aku double check balik ngan agen dia ckp mmg xde caj apa2 pun. 


Bas Sekolah

Dapat pulak bas sekolah,member dah nek heran apasal agen pelancongan tp naik bas sekolah bukan bas pelancong. Diorg dah mula sangsi ngan aku. Tp bila naik bas tu semua ok je pasal bas sekolah tu mmg class gak lah dia punye standard. Cek2 bas tu sekolah international school yg pakai. Takpelah janji sampai. Bukan nak bawak gi jejalan pun. Nak gi jeti je. bygkan 20 org naik bas utk 40 org-fuh sorg 2 seat la..selesa2.

So kali ini aku try dptkan resort kt Long Beach plak. Nak rasa camna dia nyer happening. Ok la dia nyer happening. Klu dkt Kalong Resort tu ptg2 mmg tak jumpa la aktiviti main lyg2,bola tampar,budak kejar2,couples bermesra2 (aippp), kayak. Mmg menarik la..very happening. Tp Kalong Resort bagi aku ada keistimewaannya yg tersendiri. Sgt2 sesuai bg sesiapa yg nakkan kedamaian. Very calm takde org sgt,cantik n layanan dia pun bagus bg aku. 

Kitorg dpt Redang Holiday Villa..Tmpt dia paling hujung dlm Long Beach ni..agak berbukit skit utk ke chalet dia..tp tulah kelebihan diorg ni sbb dia ada location chalet yg betul2 strategik kt atas bukit tu. Agak penat nak naik tp view yg kita dpt mmg superb..Bangun2 pgi trus gi balcony tgk view directly ke laut. Tp takleh terjun la..ada gaung tu kt bawah..naya kang..hehe..Tp kitorg tak dpt.sedih.
Ok sebelum nak snorkeling tu mesti la ada brief dlu kan. Mak aii dia punye instructor mmg le suara mcm petir..tak phm ke kami penat2 dari jauh smpi nak dpt ketenangan dia leh bg camtu plak. Mmber aku panggil dia askar..Aku rasa dia dah pening dgn karenah pelancong2 sebelum ni sbb tak dgr kata. Tp agak2 la kan..So aku anggapla perkara tu kecil je. Lg satu kalau snorkeling set ada yg rosak sket mmg tak tukar lain la. Brbeza ngan Redang Kalong Resort. So terima jela seadanya brg yg kita dpt tu. Klu nak puas hati lg bwk sniri punya.

Mari Menyandat Sotong.

Yg bestnya time ni kitorg dpt offer mencandat sotong mlm2..so offer mula2 600ringgit. Aku rasa mahal tuh.bleh dpt murah tu klu org lain. Tp ikutkan ramai yg ok aku terima offer dia, pastu tetiba org tu jadi tamak pula tgk ramai nak ikut.dia bg 800..aku kenala reject sbb duit kawan2 jugak nak kuar..lepas counter bru dia stuju ngan 600ringgit walaupun pada aku its still expensive..takpelah experience susah nak dpt..
steady lagi baru nak pergi..
So mlm tu kitorg bersiap dengan life jacket masing pakai kt baju gi berjalan dlm gelap kt jeti org tu.Punyala jauh smpi bepeluh jalan.1 km aku rasa2 jauh dia...Sampai bot semua steady lg..brader tu dah offer pil tahan mabuk,tp tak byk.petang td janji semua bleh dpt,skali cukup utk 10 org je kot..apedah..takpelah mybe ada yg tahan mabuk so simpan dlu nanti bru amik. Bot bergerak..fes time naik bot memalam..bru dpt rasa pengalaman nelayan cari ikan mlm2..tak nampak depan tepi dan belakang..bot hanya berjalan trus berpandukan kompas..dlm rasa excited tu ada rasa risau jgak.so takleh la hepi2 sgt..

Bot mula berhenti dkt satu kawasan yg ada bot2 lain..so taklah rasa keseorangan.Mybe itu lubuk sotong. Sebelum kami start candat nelayan tu bagi satu jala kt bot jiran sebelah..mybe dia kepung sotong2 supaya tak lari jauh dari bot kitorg..lepas tu barulah dia bg alatan candat..satu roll tali nylon dengan umpan cangkuk utk tangkap sotong tu..dia ckp umpan ni bleh kuar cahaya dlm gelap utk attract sotong2 tu..cara tangkap sama gak ngan pancing.kita baling umpan tu jauh so bila kita tarik balik barulah sotong kejar. Candat sotong ni menarik..takyah pakai umpan hidup..pakai je umpan mati pun dpt sotong. Ok its candat time!!!
dah penin...
Sebenarnya bila bot berhenti tu la ramai org mabuk laut..bila dia berhenti, ombak yg bergelora tu buat dia bergoyang2..so byk la adegan muntah.tak kurang juga terpksa tidur nak lawan penin..aku pun heran sbb aku tak kena..mybe syok candat smbil racing sapa paling banyak tp mmg tau takda hadiah..ada skali tu mmber aku ni termuntah dlm bot..bleh plak kena mmber yg tengah tahan penin ni..last2 dua2 muntah.wakaka...
yeahh..kami menang sutun!
Lebih kurang 2 jam lebih baru la kita stop candat..hasilnya nah sebakul!..mmg la hepi tp nak bawak balik ke chalet tu mmg azab ler..1km jauh tu...yg kena ngangkatnya mestila yg pandai2 candat byk2 tu kan..haha..amik kt kitorg ygterlibat..balik brader tu goreng utk kami..smbil tggu goreng kul 3 pg tu mainla kad kejap..tadaa..sotong pun siap...makan fresh2 mmg terbaek utk layan mata kejap2 nak terkatup..selebih sotong tu kita bg je kt brader tu..rezeki diorg jugak..kami dpt experience pun dah cukup...

Hokey..tido mesti jaga, takut sok terlepas bot nak balik jeti tak pasal2...end.

No comments:

Post a Comment